استاد حوزه و دانشگاه گفت: آنچه از آیات قرآن به دست می آید این است که معنویت بدون دین و اعتقاد به توحید و آخرت و تعبد مورد پذیرش نیست و غالبا به نتایج منفی هم منتهی خواهد شد، بنابراین معنویت سکولار نسبتی با معنویت قرآنی ندارد.

![]()
به گزارش ایکنا، حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفری؛ استاد
حوزه علمیه، 25 اردیبهشت ماه در نشست علمی «
نگاهی قرآنی به معنویت سکولار» با بیان اینکه در طول تاریخ حیات بشر ادیان الهی همواره مسیر معنویت را برای مردم هموار کرده اند ولی در دوره حاضر مکاتب معنوی بشری هم وارد کار شده اند، گفت: مدرنیته بنیاد ابزار جدیدی برای بشر رقم زد و از سوی دیگر جهان بینی و نوع زندگی بشر را تغییر داد و بشر دچار دگردیسی شد و این دگردیسی به مقوله معنویت هم سرایت کرد. وی با اشاره به تعبیر سکولار با بیان اینکه این معنویت، معنویتی است که فقط دغدغه زیست کنونی انسان در دنیا را دارد و خود را جدا از دین و دیانت تعریف کرده است، افزود: این نوع معنویت وحی و نبوت و باورهای دینی را منکر است و ارزشی برای آن قائل نیست و التزامی به شریعت و تکالیف دینی و عالم آخرت ندارد و صرفا دنبال ایجاد بهبود در زندگی امروزی بشر و معنادهی به انسان مدرنی است که دائما دنبال سود و لذت بیشتر است و مدعی است تا به دردهای درونی انسان التیام ببخشد. جعفری با بیان اینکه بشر مدرن گرفتار بحران های لذت گرایی افراطی، فردگرایی و تنهایی و مادی گرایی و ... است، اظهار کرد: معنویت سکولار تلاش دارد تا انسان را به آینده امیدوار کند. در یک کلام معنویات سکولار دنبال بهداشت روان و آرامش و رشد و پیشرفت بیشتر در ابعاد مادی زندگی هستند و در جامعه ما هم عده ای متاثر از این اندیشه برای رفع استرس و افسردگی و مشکلات اقتصادی این تلقی را دارند که معنویت سکولار مشکلات آنان را حل خواهد کرد و خود این مکاتب هم مدعی پیشرفت مادی و آرامش ذهنی و ... برای افراد هستند و درآمد هم از این طریق کسب می کنند و ارائه بسته های روان شناختی چون قانون جذب هم در این راستا قابل طرح است. استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه برخی در داخل کشور آموزه های معنویت سکولار را منبعث از قرآن دانسته و یا آن را به قرآن مستند می کنند و در فضای عمومی هم نشر داده شده است، تصریح کرد: معنویات جدید مدعیات خود را در چند عرصه مانند هستی شناسی، انسان شناسی و ... مطرح می کنند؛ در هستی شناسی جایگاهی برای ملکوت و باطن هستی قائل نیستند و اگر منکر هم نشوند تفکر خنثی نسبت به آن دارند لذا مقوله خدا به عنوان منشا هستی در معنویت سکولار مورد تایید نیست و خدای شخصی برای هر کسی بیان می شود و انسان خود را به جای خدا می نشاند و انسان محوری جای خدامحوری را می گیرد و حداکثر از تعابیری چون جان جهان و راز کائنات استفاده می کنند که هیچ ربطی با تفکر قرآنی ندارد. جعفری با بیان اینکه معنویت اسلامی کاملا با باطن هستی پیوند می خورد، اضافه کرد: قرآن کریم در معرفی انسان متقی و مؤمن یکسری صفات را بیان فرموده است که از جمله ایمان به غیب به عنوان رکن معنویت دینی است در حالی که معنویت سکولار بر محور فردگرایی و اختیار انسانی است. در نگاه دینی وقتی انسان به معنویت می رسد که بداند در برابر خدا فقیر است:
یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ...؛ و انسان همیشه باید از خداوند برای موفقیت در امور دنیایی خود هم استعانت بجوید و صرفا به خود تکیه نداشته باشد.
معنویت آسمانی در معنویت سکولار جایگاهی ندارد
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه معنویت سکولار ساحت روحانی انسان را به رسمیت نمی شناسد، اظهار کرد: در مقوله معرفت شناسانه هم در معنویت سکولار به عقلانیت و معنویات آسمانی کاملا بی توجهی می شود و هیچ تقدسی برای انسان های ویژه و انبیاء و ائمه(ع) قائل نیستند و وحی و شریعت هم که جای خود دارد و این مقوله ها کاملا در تضاد با آیات قرآن کریم است. وی افزود: در معنویت سکولار فقط ندای درون به رسمیت شناخته می شود ولی مدعیان آن گاهی از تعابیر دینی و قرآنی استفاده می کنند و آن را همان ندای فطرت می دانند در حالی که در فضای دینی ما فطرت الهی را داریم نه ندای درون فارغ از دین و توحید. فطرت در فضای قرآنی رو به آسمان دارد و انسان را به عالم ملکوت و به خدا مرتبط می کند در حالی که معنویات جدید به تعبیر قرآن «
یَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ» است. جعفری با بیان اینکه کارگاه های انگیزشی، مدیتیشن و یوگا و ... صرفا به دنبال مسائل اقتصادی و پیشرفت رفاهی و مادی افراد است ولو اینکه موفقیتی هم داشته باشد، اظهار کرد: در آیه؛ و ما له فی الاخره من خلاق؛ کسانی هستند که فقط از خدا، دنیا می خواهند و اینکه فقط مطامع دنیوی آنان برآورده شود نه نیازهای اخروی آنان. مصداق برجسته این آیه همین حضرات هستند. آیه دیگری که در فضای قانون جذب به کار می رود این است که اگر انسان فکر و ذهنش را تماما جذب چیزی کند کائنات برای او رقم خواهد زد؛ اینها به این آیه استناد می کنند که «
مَنْ کَانَ یُرِیدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِیهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِیدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ یَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَدْحُورًا»؛ کسی که دنبال عاجله است ما برای او میسر می کنیم. وی افزود: متاسفانه از این آیه تفسیر به رای و سوء استفاده می کنند در حالی که آیه می فرماید کسانی که دنبال مادیات هستند آن مقداری را که ما بخواهیم و برای هر کسی بخواهیم تقدیر می کنیم نه اینکه هر کسی هر مقداری را خودش بخواهد به او خواهد رسید؛ آیه در ادامه فرموده است ولی کسی که دنبال آخرت باشد حتما به آن خواهد رسید. بنابراین تمسک به چنین آیاتی برای قانون جذب و ... درست نیست. استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: آنچه از آیات قرآن به دست می آید این است که معنویت بدون دین و اعتقاد به توحید و آخرت و تعبد مورد پذیرش نیست و غالبا به نتایج منفی هم منتهی خواهد شد. انتهای پیام
{{name}}
{{content}}